maanantai 29. lokakuuta 2018

Johtajuusoppia rapakon takaa

Noin vuosi sitten sain ropo-tuokiossa kuulla Future Leaders-kesävaihdosta. Vaihto kuulosti heti alusta alkaen minulle sopivalta, sillä sen aiheena oli johtajuus ja aktiivinen kansalaisuus. Pohdin muutaman päivän, että kannattaakohan minun hakea mukaan vai ei. Näin jälkiviisaana on hyvä sanoa, että onneksi hain, sillä kesä 2018 oli aivan uskomaton!

Hieman kesäkuun puolenvälin jälkeen oli aika pakata laukut ja sanoa heipat perheelle ja kavereille kuuden viikon ajaksi. Lähtöpäivänä koin varmaan kaikki mahdolliset tunteet. Olin innokas, mutta samalla vähän pelotti ja jännitti lähteä yksin reissuun. Lentokentällä puolestaan oli tosi haikea fiilis, ja ajattelin, että mitä ihmettä oon oikein tekemässä?  Kun näin Helsinki-Vantaalla kaikki muut stipendiaatit, olin jo täynnä intoa. Nyt sitä mentäisiin ihan oikeasti!

Vuoden 2018 Future Leadersit valmiina lähtöön!


Kun vihdoin ja viimein reilun 15 tunnin matkustamisen jälkeen saavuimme Washingtoniin väsymys oli erittäin vahvasti läsnä. Väsymys ja nälkä hävisi kyllä siinä hetkessä, kun pääsin tapaamaan isäntäperheeni ensimmäisen kerran. Oli ihana huomata, että minun tuloa oli oikeasti odotettu! Isäntäperheeseen tutustuminen oli yksi hienoimmista asioista kesän aikana.

Minä ja mun hostsiskot ennen baseball-pelin alkua


Ohjelma vaihdossa oli todella monipuolista ja kiinnostavaa. Meillä oli esimerkiksi museo- ja yliopistovierailuja,vastaanotto Suomen suurlähetystöllä,  johtajuustyöpajoja, yritysten ja järjestöjen toimintaan tutustumista, kolmen päivän retki West Virginiaan, huvipuistovierailu ja senaattori Kingin tapaaminen. Kirsikkana kakun päällä me päästiin käymään White Housessa, Capitiol Hillillä ja Supreme Courtissa. AFS:n puolesta järjestettyä ohjelmaa oli noin kaksi tai kolme kertaa viikossa, ja loput päivät me saatiin olla isäntäperheiden kanssa tai viettää aikaa keskenämme.

Yleensä me suomalaiset päädyttiin viettämään vapaa-aikaa yhdessä. Me käytiin yhdessä esim. museoissa, shoppailemassa, picniceillä, elokuvissa ja syömässä. Käytiin myös katsomassa nähtävyyksiä ja käytiin uimassa sekä pidettiin pool partyt!

Ja koska kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, laitan tähän muutamia kuvia mun kesältä!

Capitol building kesäkuussa


Hävittäjäsimulaattorilla lentämistä Lockheed Martinilla


Vapaudenpatsas New York Cityssä

4th of Julyn juhlimista yhdessä isäntäperheen ja naapuruston kanssa 

Future Leadersit Valkoisen talon vierailun jälkeen



Senaattori Kingin tapaaminen yhdessä Amerikkalaisten Future Leadersien kanssa

Kaikenkaikkiaan kesä oli todella mahtava, opettavainen ja innostava. Mä oivalsin sen, että pärjään yksinkin tuolla maailmalla ja musta tuli myös rohkeampi, itsevarmempi ja avoimempi. Nykyään uskallan käyttää myös englannin kieltä rohkeammin. Oppimieni asioiden lisäksi sain monta uutta ystävää, toisen perheen ja unohtamattomia kokemuksia. Kesä avasi mun silmät myös siihen, mitä todella haluan tehdä tulevaisuudessa.

Haku ensi kesän Future Leaders-vaihtoon on nyt auki! Lisää infoa hausta löytää AFS Suomen nettisivuilta ja @afsfinland Instagram-tililtä. Jos haluat lukea lisää mun kesästä tai katsoa lisää kuvia, se onnistuu @evillamaailmalla Instagram-tilin kautta tai Maailmalla Evillan kanssa blogista http://maailmallaevillankanssa.blogspot.com/
Toki multa voi myös suoraan tulla kysymään, jos haluaa tietää jotain lisää Future Leaders-vaihdosta, vastaan enemmän kuin mielelläni!

Teksti ja kuvat: Evilla Lumme

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti