tiistai 15. elokuuta 2017

Cesme-projektimatka Noreen

Maanantaina 29.5.2017 aamuyöstä 7 Lyskan opiskelijaa sekä kaksi opettajaa, Raimo Huhtala ja Timo Lakkala, lähtivät Rovaniemen lentokentältä kohti Norjaa. Kyseessä oli Cesme-projektiin liittyvä projektimatka Oslon lähellä sijaitsevaan kylään Noreen. Aikaisemmin tänä vuonna 7 muuta lyskalaista osallistui yhdessä Raimo Huhtalan ja Janne Oinaksen kanssa ensimmäiseen Cesme-projektimatkaan, jossa käytiin vierailemassa Mikolowissa Puolassa.

Cesme-projekti on kansainvälinen matematiikkaprojekti, jonka tarkoituksena on antaa nuorille varmuutta matematiikan ja kielten käyttöön sekä mahdollisuus päästä tutustumaan uusiin ihmisiin ja kulttuureihin. Samalla projektissa perehdytään energiakysymyksiin ja tutkitaan nuorten älylaitteiden energiakulutustottumuksia. Projektissa on osallisena yksi koulu Tsekin tasavallasta, Suomesta, Norjasta ja Puolasta.

Saavuimme maanantai-iltapäivänä Numedalin lukioon. Muilla oli alkanut koulussa vuoden viimeinen koodiviikko, mutta me projektimatkalaiset olimme suorittaneet kokeet jo etukäteen, joten koulu oli siltä osin suoritettu. Pitkän matkan jälkeen alkoivat tutustumisleikit, joita norjalaiset nuoret olivat meille suunnitelleet. Puolasta ja Tsekin tasavallasta tulleet opiskelijat olivat saapuneet määränpäähän jo lauantaina, joten meidän suomalaisten täytyi etsiä paikkamme ryhmästä, mikä onnistui melko kankeasti ensimmäisenä päivänä, kun muut olivat jo tutustuneet toisiinsa. Norjalaiset kuitenkin onnistuivat varsin hyvin saamaan meidätkin mukaan porukkaan. Teimme yhdessä tacoja lukion kotitalousluokassa ja söimme yhteisen illallisen, ennen kuin lähdimme busseilla ja muilla kyydeillä isäntäperheisiin, joissa asuimme tulevan viikon.

Opiskelijoita Numedalin lukiossa on hyvin laajalta alueelta, ja niin ollen aina iltaisin, kun oli aika palata isäntäperheisiin, hajaannuimme kaikki hyvin kauaksi toisistamme. Koulumatkat ovat alueella pitkät, jopa tunnin mittaiset, ja suurin osa opiskelijoista kulkee ne bussilla. Noren keskustassa ei ollut kuin yksi kauppa ja kirkko lukion lisäksi, mikä kertoo paikan pienuudesta.

Ensimmäisen päivän jälkeen tulimme koululle yhdeksäksi. Meidät jaettiin ryhmiin ja meille annettiin tehtäväksi käsitellä raakamateriaali, jonka olimme saaneet aikaisemmin keväällä tekemästämme mittauksesta. Mittauksessa keräsimme viikon ajan dataa puhelimen akun ja sovellusten käytöstä.

Ensin kerätty data täytyi puhdistaa, minkä jälkeen jokainen ryhmä sai tehdä lyhyen tutkimuksen aineiston pohjalta. Kun tutkimukset olivat valmiit, ne esiteltiin kaikille.

IMG_5804.JPG IMG_5815.JPG

Toisen päivän jälkeen matkan haasteellisin osio oli ohi. Seuraavana päivänä projektilaiset laitettiin kuntoilemaan, kun ohjelmassa oli 20 km resiinapyöräilyretki Vegglistä Noreen. Tuolla välillä on vanhat ratakiskot, jotka on rakennettu, kun Rödbergiin, kaupunkiin hieman Noresta pohjoiseen, on rakennettu vesivoimalaa. Rakennustöiden jälkeen junaliikenne on lakkautettu alueelta, ja nykyään kiskoilla kulkee enää vain resiinapyöriä, joita mekin pääsimme kokeilemaan. Yhteen pyörään mahtuu kaksi ihmistä: yksi kyytiin ja toinen polkemaan. Puhelimien muistit täyttyivät kuvista, kun pääsimme ajamaan vuoren kupeessa kulkevia kiskoja pitkin, jotka pariin kertaan kulkivat tunneleidenkin läpi.

IMG_5871.JPG IMG_5956.JPG

Kiskot päättyivät Noren lukion eteen, ja osa opiskelijoista meni laskemaan laskuja, jotka oli annettu tehtäväksi ennen pyörämatkan alkua ja joihin piti kerätä tietoa matkan varrelta. Me muut opiskelijat kuitenkin lähdimme pyöräilemään takaisin Veggliin, sillä pyörät täytyi palauttaa lähtöpaikkaan.

Laskemista oli ohjelmassa myös torstaina, kun lähdimme tutustumaan vesivoimalaitoksiin. Norjan valtio on antanut vesivoimaloille paljon vastuuta ympäristöstä huolehtimiseen. Voimaloiden tehtävänä on ylläpitää jokiekosysteemejä muun muassa viljelemällä kalaa. Norjan vesivoima on kehittynyt paljon, ja siinä panostetaan ympäristötyöhön.

Pääsimme päivän aikana tutustumaan kalanviljelylaitokseen, uudenaikaiseen vesivoimalaan, jossa kaloja varten on jokeen upotettu kiviä ja joka päästää osan joen vedestä koko ajan virtaamaan joenuomassa. Tutustuimme myös vanhaan voimalaan Rödbergissä, minne vesi tuli ennen valtavia putkia pitkin ylhäältä vuoren rinteiltä. Iltapäivällä menimme puistoon grillaamaan.

IMG_6092.JPG IMG_6102.JPG

Seuraavana päivänä moni oli palanut kasvoista, sillä torstaina aurinko paistoi koko päivän. Perjantaina kuitenkin satoi, kun bussit veivät meitä Kongsbergiin. Kongbergistä jatkoimme Osloon junalla, jossa hätäisesti kävimme katsastamassa Oslon oopperatalon ja ostamassa tuliaiset. Sitten pitikin jo lähteä lentokentälle ja kohti kylmää kotikaupunkia.

IMG_6124.JPG IMG_6136.JPG

Projektimatka oli ehdottomasti onnistunut tavoitteissaan. Me tulimme varmemmiksi kieltenkäytössä. Pääsimme tutustumaan käytännön matematiikkaan ja fysiikkaan sekä saimme tutustua kulttuureihin ja niiden eroihin. Saimme myös nähdä opettajista uusia puolia ja löysimme uusia ystäviä. Seuraavana syksynä Cesme-projekti jatkuu Rovaniemellä, kun projektilaiset tulevat tutustumaan Suomeen Puolasta, Tsekin tasavallasta ja Norjasta.